نمایش جزئیات

گودرزی در مصاحبه با اخبارساختمان :ورود خانه های خالی به بازار می تواند قیمت ها را کاهش دهد

چکیده خبر


رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: دولت سیزدهم با حجم بالایی از واحدهای ساخته نشده و نیمه تمام توسط دولت های قبل و انباشت تقاضا در بازار مسکن روبه رو شده است و از طرفی دولت زیرساخت های لازم برای اجرای طرح هایی نظیر سقف افزایش اجاره بها، شناسایی خانه های خالی و... را ندارد.


رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: دولت سیزدهم با حجم بالایی از واحدهای ساخته نشده و نیمه تمام توسط دولت های قبل و انباشت تقاضا در بازار مسکن روبه رو شده است و از طرفی دولت زیرساخت های لازم برای اجرای طرح هایی نظیر سقف افزایش اجاره بها، شناسایی خانه های خالی و... را ندارد.

به گزارش اخبار ساختمان، کیانوش گودرزی کفت: ما هر ساله با یک بحران بزرگ در بحث مسکن و اجاره بها در سطح تهران و کل شهرهای ایران مواجه هستیم، اما از سال های قبل به علت عدم ساخت مسکن با یک حجم بزرگ از انباشت تقاضا در بخش مسکن مواجه شده ایم که فشار آن بیشتر بر دوش قشر متوسط و ضعیف جامعه به خصوص مستاجران وارد شده است.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران همچنین گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تشکیل کارگروه مسکن که متشکل از وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، اداره تعزیرات و اتحادیه املاک است از اوایل اردیبهشت ماه با بیش از 120 بازرس کار نظارت بر مشاوران املاک آغاز و تاکنون از تمامی واحدهای با پروانه و بدون پروانه 2 بار بازرسی انجام شده است که در این گشت زنی ها نزدیک به 1400 واحد مشاور املاک بدون پروانه شناسایی و به اتاق اصناف تهران و اداره اماکن معرفی کرده ایم تا نسبت به پلمب این واحدهای صنفی اقدام نمایند.

وی در ادامه گفت: قیمت مسکن در سال های اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده است و پیش بینی می شد به واسطه این افزایش قیمت ها و همچنین کاهش قدرت خرید مردم در سال جاری شاهد افزایش قیمت مسکن نباشیم و دولت به واسطه سیاست های دستوری که در بازار اجاره اعمال کرده است، واگذاری زمین های مازاد دستگاه های دولتی به وزارت راه برای ساخت مسکن، بازرسی های صورت گرفته در بازار مسکن و... باعث ایجاد تعادل و ریزش قیمت های در بازار مسکن شده است.

گودرزی ضمن تایید کاهش قیمت ها در بازار مسکن، گفت: در ماه های اخیر و طی بازدیدهای میدانی صورت گرفته از بازار مسکن در شهر جدید پردیس شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها در بازار مسکن این شهر بوده ایم که نشان از تاثیر اقدامات انجام شده در حوزه مسکن دارد.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران با بیان این که شرایط در بازار اجاره مسکن متفاوت است، گفت: موضوع مسکن را نمی توان به صورت تک بعدی بررسی کرد چراکه مولفه های بسیاری همچون مصالح ساختمانی، هزینه های ساخت و حتی جو روانی حاکم بر بازار مسکن می تواند بر این بازار تاثیرگذار باشد و این موضوعات بازار اجاره بها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی در ادامه گفت: برای مثال جو روانی حاصل از اجرای طرح هایی نظیر مالیات بر خانه های خالی توانستند بر بازار اجاره بها تاثیرگذار باشند و هرچند که هنوز کاملا وارد مرحله اجرا نشده است اما توانسته است از افزایش اجاره بها در بازار مسکن جلوگیری کند و تا حدودی اجاره بها را ثابت نگه دارد تا مستاجران در شرایط آرام تری فصل اجاره را پشت سر بگذارند.

گودرزی با تایید مهاجرت مستاجران به مناطق پایین تر گفت: شرایط در بازار اجاره مسکن به شکلی بوده است که شاهد جابجایی مستاجران به مناطق پایین تر و یا حتی حاشیه شهرها بوده ایم، اما اینکه گاها مطرح می شود مستاجران مجبور به خروج از شهرها شده اند را نمی توان تایید کرد چرا که مستاجران در صورت خروج از شهر تهران باید هزینه و زمانی زیادی را صرف رفت و آمد کنند که این موضوع نشان می دهد خروج اجاره نشینان صحت ندارد.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران در ادامه گفت: تعداد واحدهای خالی در کلانشهر تهران بسیار بالاست و اگر این واحدهای خالی وارد بازار مسکن پایتخت شوند می تواند قیمت مسکن و همچنین هزینه اجاره نشینی را تا حدود زیادی کاهش دهد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار ساختمان مبنی بر دلیل عدم اجرای طرح ها و سیاست های حوزه بازار مسکن و اجاره بها چیست؟ گفت: همانطور که اشاره شد دولت سیزدهم با حجم بالایی از انباشت تقاضا در بازار مسکن روبه رو شده است و از طرفی دولت زیرساخت های لازم برای اجرای طرح هایی نظیر سقف افزایش اجاره بها، شناسایی خانه های خالی و... را ندارد.

گودرزی همچنین ادامه داد: موضوع سیاست های دستوری در تمام دنیا اجرا می شود و نتایج خوبی نیز حاصل شده است، بنابراین برای اجرای این طرح ها در ایران علاوه بر ایجاد زیرساخت های لازم، بایستی عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن مانند تورم کنترل شود و از طرفی شرایط لازم برای اجرای این سیاست فراهم باشد.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران درباره عدم پرداخت وام ودیعه مسکن نیز گفت: برای پرداخت وام کمک ودیعه مسکن لازم است تا بانک مرکزی و سایر بانک ها همکاری لازم را داشته باشند چراکه پرداخت دیرهنگام این وام تاثیری در توانمندی مستاجران نخواهد داشت؛ ما معتقد هستیم وقتی بازار اجاره و اجاره نشینان با بحران رو به رو هستند باید حداکثر ظرف مدت یک هفته این تسهیلات در اختیار مستاجران قرار بگیرد تا تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه گفت: پرداخت وام ودیعه مسکن نیاز به زیرساخت هایی دارد تا مستاجران نیازی به مراجعات مکرر به بانک ها و تهیه مدارک نداشته باشند و بانک ها بتوانند دسترسی کامل به سامانه های مربوط به بازار اجاره داشته باشند تا پرداخت این تسهیلات به اجاره نشینان به راحتی و در سریعترین زمان ممکن امکانپذیر باشد.

کیانوش گودرزی در پایان گفت: دولت در تلاش است تا سامانه املاک و اسکان راه اندازی شود تا دارایی افراد مختلف در این سامانه ثبت شود تا صاحبان املاک مازاد خالی مجبور به وارد کردن این املاک به بازار شوند، از طرفی وقتی فرهنگ سازی لازم در این بخش انجام شود تا به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه نکنند، قادر خواهیم تا بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه