نمایش جزئیات

روزنامه آرمان ملی - برهم خوردن تعادل بازار

چکیده خبر


مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص دلایل رشد قیمت اجاره بها انگشت اتهامی خود را متوجه دخالت دستوری دولت گرفته


مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص دلایل رشد قیمت اجاره بها انگشت اتهامی خود را متوجه دخالت دستوری دولت گرفته و می گوید: نرخ گذاری در بازاری که کاملا در اختیار بخش خصوصی است عملاً بدون نتیجه خواهد بود و تنها ایجاد دعاوی در دستگاه قضایی را افزایش می دهد. وی افزود: در هفته های اخیر موارد بسیاری داشتیم که مستاجران می گویند قبل از مصوبه ستاد کرونا بر سر نرخ های کمتر از ۲۵ درصد با صاحبخانه توافق کرده بودیم اما حالا مالکان به مستاجران می گویند طبق قانون باید پول پیش و اجاره را ۲۵ درصد افزایش دهید. از طرف دیگر وقتی تورم 44 درصد است و شما سقف افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد تعیین می کنید تعادل را در اقتصاد به هم می زنید. این باعث می شود تا مالکان از اجاره دادن واحدها خودداری کنند که به کاهش خانه های اجاره ای، فشار تقاضا و افزایش نرخها در آینده منجر منجر می شود.

خسروی، مهمترین عامل تعادل بخشی به بازار مسکن را افزایش ساخت وساز دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم درخصوص تولید و عرضه مسکن کم کاریی داشت و این اواخر استراتژی »مسکن نخرید« را دنبال کرد. یعنی وقتی دیدند به دلیل عملکردشان قیمت مسکن چند برابر شده به مردم گفتند خانه نخرید تا ارزان شود. اما نه تنها قیمت پایین نیامد بلکه با رشد 9 برابری قیمت ها نسبت به سال ۱۳9۲ مواجه شدیم و حتی از اوایل سال ۱۳98 که توصیه به نخریدن مسکن کردند متوسط قیمت هر متر خانه در تهران از حدود ۱۳ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسید.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه