نمایش جزئیات

خبرگزاری برنا - ۹۷/۰۸/۲۱

چکیده خبر


رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران : معاملات اجاره مسکن 16 درصد کاهش یافته است/ سه بار اثاث کشی مساوی با یک بار آتش‌سوزی/ 2400 سند در تهران در دولت قبلی گم شد


رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: تعداد معاملات در شش ماهه سال 96 نسبت به سال 97 در کل کشور 3 درصد افزایش و در تهران 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و همچنین 16 درصد معاملات اجاره کاهش یافته است.

«مصطفی قلی خسروی»، رییس اتحادیه مشاوران املاک، در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص مسائلی از جمله وضعیت بازار مسکن، تاثیر تحریم ها بر این بازار و راهکارهای مقابله با افزایش قیمت مسکن سخن گفت.

متن این گفتگو به شرح ذیل است:

در حال حاضر چه تعداد مسکن  خالی در تهران داریم؟

ما آمار خانه‌های خالی در تهران را نداریم. باید سیستمی ایجاد شود تا وقتی افراد از شهرداری جواز می‌گیرند، آن را به وزارت دارایی داده و کدی دریافت کنند که مشخص کند این خانه فروخته شده یا اجاره داده شده است. کار عاقلانه ای نیست که فردی سرمایه گذاری کرده و بعد خانه را خالی رها کند. در رژیم قبل نخست‌وزیر وقت تلاش کرد از خانه‌های خالی مالیات بگیرد که نتوانست. در دولت احمدی نژاد هم این کار را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند.

2400 سند در تهران  در دولت قبلی گم شده بود

در دولت گذشته حدود 4هزار و 200 سند در تهران گم شده بود که مشاورین املاک پیدا کردند. خوشبختانه ما یک همیار ایجاد کرده ایم که مشخص می کند یک زمین متعلق به چه کسی بوده و به چه کسانی فروخته شده است. در حال حاضر اطلاعات مشاوران املاک در محله‌ها به روز است.

آقای اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی، رویکرد جدیدی به موضوع مسکن دارند و آقای رئیس جمهور نیز فرمودند که طی این 5 سال، از کار مسکن و ساخت و ساز دور بوده‌ایم. آقای آخوندی کارشان بیشتر در راه و ساختمان، ناوبر هوایی و دریایی بود و رویکردشان روی ساخت نبود. در صورتی که باید از تجربه افراد متحص استفاده کنیم تا بتوانیم اشتباهات و ایراداتی که در مسکن مهر بوده را کم کنیم و به وضعیت مطلوب برسانیم.

متأسفانه مسکن اجتماعی هنوز استارت نخورده است. منظور از مسکن اجتماعی ساخت مسکن مهر با متریال، نقشه و محل بهتر بود اما استارت آن هنوز نخورده است.

کمبود مسکن داریم

درحال حاضر کمبود مسکن داریم. هرکسی در هر جای این کشور وضع مالی‌اش خوب شده در تهران خانه‌ای خریده و این خانه ها به صورت خالی رها شده است. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم قرارداد دو ساله یا سه ساله بنویسید و یا بگوییم سالانه 7 درصد یا 9 درصد اضافه کنید زیرا بر حقوق اجتماعی و اختیارات مردم نمی توان دخالت کرد. وقتی حقوق اجتماعی در کشوری رعایت شود آن کشور را متمدن می‌گویند.

مصوبات مجلس باید طوری باشد که بتوان آن را اجرایی کرد

*نظرتان در خصوص طرح دو ساله شدن قراردادها که از سوی نمایندگان در مجلس در حال بررسی است، چیست؟

در معامله طبق شرع رضایت طرفین مهم است و مالک باید راضی باشد، پس نمی‌توان کسی را مجبور کرد. مصوبات مجلس باید طوری باشد که بتوان آن را اجرایی کرد و با جامعه همخوانی داشته باشد، وگرنه عملی نیست. باید جامعه را بشناسیم و روی آن کار کنیم. زمان نیاز است تا به نتایج مطلوب برسیم. تربیت اجتماعی و فرهنگی می‌تواند این روند را سرعت ببخشد، متاسفانه اکثر مصوبات مجلس اجرا نشده است.

به اعتقاد من سه بار اثاث کشی مساوی با یک بار آتش‌سوزی است؛ البته این موضوع برای صاحب خانه هم صدق می کند، مثلا وقتی مالک می‌‌خواهد اجاره بها را افزایش دهد و بعد از خالی شدن خانه باید آن را تعمیر کند، یک سری ضرر مالی دارد پس به صرفه این است که قرارداد را تمدید کنند.

جوانان برای اشتغال زایی با مشکل مواجه هستند

*اغلب قراردادهای مغازه ها یکساله است ولی مغازه دار برای شروع فعالیت نیاز به پروانه کسب دارد که پروانه کسب ها 5 ساله هستند، چه راهکاری برای این مشکل ارائه می دهید؟

متأسفانه ما مدام می‌گوییم اشتغال‌زایی اما وقتی جوانی می‌خواهد جواز بگیرد با مسائل زیادی از جمله اجاره نامه، رضایت مالک، عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و... مواجه می شود. پاسخ به همه این درخواست ها چهار ماه زمان می برد که نباید اینگونه باشد. ما فقط حرف می‌زنیم در صورتیکه باید شرایط لازم را فراهم کنیم. مثلا با اجاره نامه جواز بدهیم و تعهد بگیریم که رضایت مالک را بیاورند و اگر نیاوردند، جواز را باطل کنیم. برخی از مسائل شرعی مثل رضایت مالک و وراث باید رعایت شود.

مردم به املاک اعتماد دارند

مردم و دولت هنر دلالی را نمی‌شناسند. با وجود همه مسائل، مردم به املاک اعتماد دارند و این اعتماد را باید حفظ و تقویت کنیم. شکایات از صنف ما نسبت به سایر صنوف کمتر است. به نظرمن وقتی گران فروشی می شود باید مغازه در آن محل تعطیل و با نصب تابلو تخلف محرز شود و اگر دوباره تکرار شد، فرد باید تبعید شود.

تحریم ها تاثیری بر بازار مسکن نمی گذارد

*چه میزان تحریم ها جنبه روانی دارد و آیا این تحرم ها تاثیری بر بازار مسکن داشته است؟

تحریم ها تاثیری بر بازار مسکن نمی گذارد، هرچند جو تبلیغاتی و رسانه‌ای خوب نیست. هر کس نیاز به مسکن دارد باید تهیه کند. امن‌ترین پول در ملک است. ارز و طلا را می‌توانند قاچاق کنند اما ملک را نمی‌توانند.

40 سال هر روز این بازی بوده و گفتند تحریم‌ می‌کنند. سران مملکت‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند، دنیا را به هم ریخته‌اند به جای اینکه، صلح در جهان ایجاد کنند. 

افزایش 3 درصدی معاملات نسبت به سال 96

معاملات مسکن در سال جاری چه میزان نسبت به سال قبل تفاوت داشته است؟

تعداد معاملات در شش ماهه سال 96 نسبت به سال  97 در کل کشور 3 درصد افزایش و  در تهران 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و همچنین معاملات اجاره 16 درصد کاهش یافته است. سال گذشته نسبت به سال قبل تر یعنی سال 95؛ این میزان  8 درصد پایین بود و با سال قبل از آن سال 94؛ مساوی بود.

من 100 درصد مخالف مالیات بر عایدی مسکن در این مقطع زمانی هستم. در این مقطع زمانی دولت، اداره مالیات و سایر ارگان ها باید به مردم آرامش بدهند.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه