نمایش جزئیات

خبرگزاری ایلنا

چکیده خبر


رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به ایلنا: ادامه کاهش افت نرخ دلار به تثبیت بازار مسکن کمک می‌کند/ خانه‌های خالی متعلق به بانک‌هاست/ افزایش 3 درصدی معاملات مسکن در 6 ماهه اول امسال


رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به وضعیت بازار مسکن با توجه به کاهش قیمت دلار گفت: اگر افت نرخ دلار ادامه پیدا کند بازار مسکن هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و قیمت‌ها در بازار ثابت می‌ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی قلی خسروی در حاشیه اولین نمایشگاه املاک و مستقلات آنلاین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما درباره وضعیت بازار مسکن با توجه به کاهش قیمت ارز و سکه چیست؟ گفت: بنده همواره به این موضوع تاکید کرده‌ام که مردم مراقب باشند تا اتفاقات بازار در زمان تصویب قطعنامه 598 برایشان نیفتد. در همان زمان هم عده‌ای به خرید طلا و ارز اقدام کرده بودند اما با پذیرش قطعنامه 598 قیمت‌ها به شدت ریزش پیدا کرد و بسیاری از مردم متضرر شدند.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته عده‌ای عجولانه دست به خرید سکه و دلار زدند که امروز در صف فروش ایستادند تا بیشتر از این زیان نکنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مسئولان برای تثبیت بازار برنامه دارند، گفت: اگر روند کاهش قیمت دلار ادامه پیدا کند به طور قطع در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود و منجر به ثبات قیمت‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: 85 درصد مصالح  ساختمانی تولید داخل هستند و ارتباطی با قیمت دلار ندارند. بنابراین شاید در ماه‌های گذشته هر متر خانه را با قیمت دلار محاسبه می‌کردند اما با ادامه این شرایط بازار ارز احتمالاً مسکن هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد.

قلی‌خسروی با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: در شش ماه نخست امسال معاملات مسکن 3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته و میزان مبایعه‌نامه‌ها رشد 23 درصدی داشته است. همچنین قراردادهای اجاره 24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است که این به دو عامل تمدید اجاره‌ها و صاحبخانه شدن مستاجران برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که آیا بازار  مسکن کشش افزایش قیمت را دارد؟ گفت: باید بدانیم که هنوز نقدینگی‌های سرگردان قابل توجهی وجود دارد که امکان دارد این نقدینگی‌ها وارد بازار مسکن شود اما اگر روند کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد در بازار مسکن هم به ثبات قیمتی می‌رسیم.

وی با اشاره به بحث خانه‌های خالی و اینکه گفته می‌شود دو میلیون و 500 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقیقی نیستند و عمده این خانه‌ها متعلق به بانک‌ها هستند که بانک‌ها ترجیح می‌دهند که این خانه‌ها خالی بمانند تا در دوره رونق با افزایش قیمت برای تسویه بدهی‌های خود به فروش برساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز خرید خانه سودآور است، گفت: خرید ملک همچنان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در بازارهای ایران است.

قلی‌خسروی همچنین به ورود کسب و کارهای آنلاین به بازار مسکن اظهار داشت: مدیران کسب و کارهای آنلاین باید بدانند که با ورود آنها دلالی در بازار مسکن از بین نخواهد رفت اما ما با ورود تکنولوژی به بازار مسکن مخالفتی نداریم و از آن حمایت می‌کنیم چرا که ورود ابزارهای نوین در بازارها نیاز است و تمام مردم به آنها نیاز دارند و هرآنچه که به نفع مردم باشد ما از آن حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: زمانی شاهد آن بودیم که شهرداری تهران در دهه 70 اعلام کرد مکان‌هایی را در نقاط شهر در اختیار افراد قرار می‌دهیم که در آن مکان‌ها به ارائه فایل‌های خرید و فروش مسکن اقدام کنند اما دیدیم که چه مشکلاتی با حذف مشاوران املاک اتفاق افتاد و چه کلاهبرداری‌ها و دزدی‌هایی از مردم انجام شد و چه مشکلاتی برای مردم پیش آمد.

قلی‌خسروی با اشاره به نقش مشاوران املاک در ایجاد امنیت اجتماعی و امنیت معاملات مسکن گفت: کسب و کارهای آنلاین بدانند که این امنیت با حضور مشاوران املاک انجام می‌شود و به طور قطع با حذف مشاوران املاک شاهد ناامنی‌های اجتماعی در معرفی فایل‌های فروش خانه به مردم خواهیم بود.

وی درباره مذاکرات برای کاهش ضریب مالیات مشاوران املاک گفت: چانه‌زنی‌هایی را با مجلس و دستگاه‌های مرتبط برای کاهش ضریب مالیات مشاوران املاک انجام داده‌ایم قرار بر این بود که ضریب مالیات 10 درصد باشد اما توانستیم 2 درصد از آن را کاهش دهیم.

همچنین  در ادامه رضا اربابیان مدیر کسب و کار آنلاین در حوزه مسکن با اشاره به تغییر سبک خرید و فروش مسکن و ورود خرید و فروش‌های اینترنتی به بازار گفت: تمام دنیا به سمت معاملات آنلاین حرکت کردند و مردم هم برای انجام معاملات آنلاین تمایل دارند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان آژانس‌ها و مشاوران املاک را در بحث خرید و فروش آنلاین مسکن حذف کرد، گفت: هرگز قصد حذف نقش مشاوران املاک را در بازار نداشته‌ایم چرا که می‌دانیم بدون حضور آنها امکان انجام معاملات وجود ندارد اما ورود سایت‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن باعث تسهیل این روند می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ همچنین سایت‌های اینترنتی در حوزه مسکن باعث کشف قیمت واقعی مسکن و شفاف‌سازی قیمت در این بازار خواهد بود.

اربابیان تاکید کرد: هرچند که در ابتدا برای حضور سایت‌های اینترتی خرید و فروش مسکن مقاومت می‌شد اما مشاوران املاک در ادامه با این سایت‌ها همراهی کردند چرا که این سایت‌ها به انجام معاملات سرعت می‌بخشد.

ارسال دیدگاه : برای ارسال نظر حتما باید ثبت نام کنید
دیدگاه کاربران
0 دیدگاه